احتمالا شما هم تجربه این را داشته‌اید که در صورت مطالعه در برخی ساعات شبانه روز، بازده بیشتری نسبت به سایر مواقع داشته‌اید. مثلا ممکن است شما ترجیح بدهید که به جای درس خواندن در صبح زود، شب ها امتحان کنید. اما سوال این است که واقعا آیا میتوان بهترین زمان برای مطالعه را پیدا کرد؟ آیا این موضوع در مورد همه افراد صدق می‌کند؟

تا به حال تحقیقات بسیاری در خصوص بهترین زمان به جهت مطالعه انجام شده است و هر محقق بنا بر تحقیقات انجام شده یک زمان مشخص و یا زمان‌های خاصی را برای مطالعه معرفی کرده‌اند.

 

اما موضوعی که می‌تواند در انتخاب ساعت مناسب برای مطالعه و درس خواندن ما را یاری کند، آگاهی ازسبک یادگیری است. برای یادگیری و مطالعه باید زمانی را انتخاب کنید که ذهن بهترین عملکرد را برای حفظ کردن و یادگیری داشته باشد، اما واقعا چه زمانی ذهن توانایی بالاتری در یادگیری دارد و می‌تواند مطالب را به یاد بسپارد؟ آیا در روز ذهن فعال‌تر است یا در شب؟ کدام زمان را برای مطالعه خود در نظر بگیریم؟

 

 

 

پس چگونه بهترین زمان برای مطالعه را انتخاب کنیم؟

 

همان‌طور که معتقد هستیم افراد دارای سلیقه مختلف هستند و در هر موقعیت تصمیمات متفاوتی می‌گیرند به طور حتم زمان مطالعه نیز هر کس دارای عقاید مخصوص به خود هستند. برخی از افراد معتقدند در هنگام شب به خصوص در ساعات پایانی شب ذهن برای یادگیری آماده تر است در حالی که برخی دیگر اوایل صبح را بهترین زمان برای مطالعه و یادگیری انتخاب کرده‌اند.

پاسخ دهی به تمامی سوالات اشاره شده متناسب با هر شخص متفاوت است. همان‌طور که معتقد هستیم افراد دارای سلیقه مختلف هستند و در هر موقعیت تصمیمات متفاوتی می‌گیرند به طور حتم زمان مطالعه نیز هر کس دارای عقاید مخصوص به خود هستند. برخی از افراد معتقدند در هنگام شب به خصوص در ساعات پایانی شب ذهن برای یادگیری آماده تر است در حالی که برخی دیگر اوایل صبح را بهترین زمان برای مطالعه و یادگیری انتخاب کرده‌اند.

نظر محققین در خصوص بهترین زمان مطالعه در روز

افرادی که می‌گویند بهترین زمان برای مطالعه در روز است معتقد هستند که مغز در صبح سرحال بوده و هیچ‌گونه خستگی ندارد به همین دلیل توانایی یادگیری مطالب جدید را دارد و می‌تواند بدون خستگی تمامی مطالب و دروس را به درستی یاد گیرد. در واقع این دسته از افراد بهترین زمان را با آمادگی مغز و بدون خستگی آن عنوان می‌کنند.

این افراد می‌گویند از آنجایی که مغز در طول شب به خوبی استراحت کرده و خستگی ذهن رفع شده است به همین دلیل زمان صبح آمادگی بیشتری داشته و می‌تواند مطالب جدید را به خوبی فرا گیرد. بنا بر نظر این دسته از افراد هر مطلبی که در صبح فرا گرفته شود بهتر در ذهن باقی خواهد ماند به همین دلیل مطالعه در صبح را به دیگران پیشنهاد می‌کنند.

 

برای این دسته از افراد پس از بیدار شدن در هنگام صبح و خوردن یک وعده صبحانه مغذی حال نوبت فراگیری دروس است و می‌توان با انرژی بیشتر به یادگیری مطالب جدید پرداخت. پس ما هم اگر قرار است از این استدلال پیروی کنیم، باید نخست بدانیم که برای تقویت حافظه چه چیزی بخوریم تا مغز خود را برای یادگیری آماده کرده باشیم.

از آنجایی که در طول روز محیط اطراف روشن است و نور خورشید به صورت طبیعی می‌تابد و نیازی به روشن کردن چراغ‌ها و روشنایی‌های مصنوعی نیست به همین دلیل ذهن نیز خود را هوشیار نگه داشته و علاوه بر کیفیت دید افراد می‌تواند در جهت یادگیری نیز بسیار موثر باشد.

نظر محققین در خصوص بهترین زمان مطالعه در شب

افرادی که معتقدند شب بهترین زمان برای مطالعه است می‌گویند از آنجایی که فرد خواننده پس از خواندن مطالب مورد نظر می‌خوابد به همین دلیل ذهن علاوه بر استراحت کردن می‌تواند فرصت بسیار خوبی برای تجزیه و تحلیل و پردازش اطلاعات داشته باشد و به همین دلیل مطالبی که در شب و پیش از خوابیدن انجام شود می‌تواند در ح